In een vergadering niets zeggen terwijl je wel degelijk een mening hebt. Geen nee kunnen zeggen tegen extra klussen waarmee collega’s je opzadelen. Conflicten uit de weg gaan en liever geen presentaties houden voor een groep mensen. Of heel lang je mond houden over ergernissen en dan ineens ontploffen op een totaal onlogisch moment, waarbij de verkeerde persoon de volle laag krijgt….

 

Meegaand of sub-assertief?

Voor veel mensen herkenbare dingen. Zowel in werk en privé is het best lastig om voor jezelf op te komen. Soms omdat je bang bent om anderen teleur te stellen, omdat je moeite hebt met het vinden van de juiste woorden of gewoon omdat je denkt dat je het niet kunt of durft.

Met dit soort “sub-assertief” gedrag kunnen mensen zichzelf, maar ook anderen, behoorlijk in de weg zitten. Omdat je niet duidelijk laat merken wat je wilt, zul je vaak ontevreden en teleurgesteld zijn en op langere termijn gefrustreerd raken. Anderen hebben overigens ook weinig voordeel van dit gedrag. Misschien is het handig voor ze om jou de rotkarweitjes te laten opknappen – jij zegt toch geen nee –  maar je zult in veel gevallen ook niet echt initiatief nemen en dat moeten de anderen dan toch maar weer voor jou oppakken.

Sub-assertief gedrag wordt soms verwisseld met “aardig” of “meegaand” gedrag. Natuurlijk is het fijn om gewoon spontaan ja te zeggen als mensen je iets vragen en “zwijgen is nog altijd goud” in veel situaties. Als je echter zo vaak aardig en meegaand bent dat je er zelf last van krijgt en als je nooit wat zegt in een vergadering, dan slaat gewenst sociaal gedrag om in sub-assertief gedrag.

Ook agressief gedrag wordt daarnaast soms ten onrechte als assertief bestempeld. Mensen worden dan “direct” of “zakelijk” genoemd. Ook hier geldt dat dit gedrag in veel gevallen heel goed en vruchtbaar zal zijn, maar wanneer directheid “botheid” wordt en zakelijkheid “sociale desinteresse”  ontstaan er in de werksituatie problemen met anderen.

 

Overeind blijven

Op het werk krijgen mensen steeds meer verantwoordelijkheden. Organisaties veranderen snel en de werkdruk neemt verder toe. De tijd dat de chef wel vertelde wat je moest doen is voorbij. Die zelfde chef heet nu “coach” of “manager”, verwacht weerwoord en feedback van medewerkers. En wat te denken van “zelfsturende teams”, waarin het leiderschap door de medewerkers onderling wordt geregeld.  Vergaderen en communiceren zijn niet langer bijzaken, het zijn belangrijke onderdelen van het werk geworden. Assertief gedrag is, steeds vaker, een must voor mensen om in hun werk overeind te blijven.

 

Het is te leren

Een training assertief communiceren biedt in veel gevallen uitkomst. Een praktische aanpak van die dingen die je wilt leren om jezelf in werk en privé sterker en effectiever en dus prettiger te voelen. Leren nee zeggen, spreekangst overwinnen en jezelf beter profileren, oefenen met het aangaan van een conflict, ervaren hoe het is om anderen feedback te geven en om van anderen feedback te krijgen. Maar ook leren om initiatief te nemen en je eigen verantwoordelijkheden niet uit de weg te gaan.

 

Onze training assertief communiceren bestaat uit 4 dagdelen waarin wordt geoefend met technieken en stukjes behulpzame theorie. Tussen de bijeenkomsten in vindt echter het echte (huis)werk plaats: oefenen, experimenteren en leren in je eigen praktijksituatie.

 

Zelfvertrouwen vergroten

De dingen die je leert in deze training zijn direct in de praktijk toe te passen. Het is stimulerend om te zien dat het werkt, dat je nee kunt zeggen zonder dat mensen daar boos om worden, dat je dingen van anderen gedaan krijgt en dat je meer ontspannen bent in bepaalde situaties.

Door dat je die effecten ziet, neemt je zelfvertrouwen toe en zit je lekkerder in je vel. Doorgaans merkt ook je omgeving dat je anders reageert dan voorheen. Dat is soms even wennen, maar per saldo blijken mensen die nieuwe manier van doen toch wel positief te vinden en te waarderen.  Als jij meer verantwoordelijkheden neemt, initiatieven toont, kortom effectiever functioneert,  zal immers ook je (werk) omgeving daarvan meeprofiteren.

 

Definitie

De definitie van assertief gedrag luidt: opkomen voor je eigen belangen en die van anderen niet onnodig schaden…

Als we daar nou eens allemaal mee begonnen…

Assertiviteitstraining

Share This