Emotionele Intelligentie
Iedereen heeft ervan gehoord. Maar wat is het? Hoe kun je er beter in worden? En hoe kun je het gebruiken?
Emotionele intelligentie (EI) is een term die populair is gemaakt door de Amerikaanse psycholoog Daniël Goleman. Volgens hem is Emotionele Intelligentie:
“Het kunnen herkennen, begrijpen en omgaan met gevoelens en emoties, zowel die van de ander als die van jezelf.”
De mate van Emotionele Intelligentie wordt EQ genoemd, ofwel Emotioneel Quotiënt, vergelijkbaar met IQ dat wordt gebruikt om aan te geven hoe hoog het intellectuele- of verstandelijke vermogen van iemand is.
Hoezo soft skills?
Succesvol leidinggeven gaat niet alleen over het behalen van targets, KPI’s of andere op cijfers gebaseerde meetwaarden. Het gaat vooral om de persoonlijke impact die je hebt als manager of leider: People-management.
Als je zinvolle doelen wilt bereiken, moet je met mensen samen kunnen werken, ze snappen en goede, soms heftige, gesprekken kunnen voeren. Emotionele Intelligentie is dus een essentiële vaardigheid voor elke leidinggevende. Er wordt vaak gesproken over soft skills, maar in feite zijn deze vaardigheden helemaal niet zo soft. We spreken dan ook liever van real skills of social skills.
Onderzoek toont aan dat een hoge Emotionele Intelligentie ook een betere geestelijke en fysieke gezondheid oplevert. Het is dus niet alleen een vaardigheid die je zakelijke resultaten positief beïnvloedt, het heeft ook invloed op je eigen geluk en dat van je medewerkers.
EQ begint met zelfkennis
Emotionele Intelligentie is het vermogen om emoties te herkennen, te interpreteren en er adequaat op te reageren. Dat geldt niet alleen voor de emoties van anderen, maar vooral ook voor je eigen emoties.
Start daarom met het herkennen van je eigen emoties, zodat je daarna anderen kunt beïnvloeden en leiden. Emotionele Intelligentie begint met zelfkennis.
Vijf bouwstenen
Emotionele Intelligentie bestaat globaal uit vijf bouwstenen, bijzondere vermogens die je vanaf je vroegste jeugd ontwikkelt:
- Zelfbewustzijn: Hoe goed ken ik mezelf?
- Zelfbeheersing: Heb ik controle over mijn emoties?
- Zelfmotivatie: Kan ik de moed erin houden en doorzetten?
- Empathie: Kan ik me verplaatsen in gevoelens van anderen?
- Betrokkenheid: Kan ik echt contact maken met anderen?
De manier waarop je omgaat met je eigen emoties, die van de ander en met de ups en downs van het leven is afhankelijk van de mate waarin je jouw Emotionele Intelligentie ontwikkeld hebt. Iemand met een hoog EQ zal in de woede-uitbarsting van een collega wellicht een verborgen schreeuw om aandacht herkennen, terwijl anderen op zo’n moment alleen de boosheid waarnemen. Emotioneel intelligente mensen zijn zorgvuldig als het om hun eigen gevoelens gaat en handelen zelden op basis van een eerste ingeving.
Om je EQ op peil te houden en te vergroten, is het belangrijk om deze vermogens actief te blijven ontwikkelen. Je zou het permanente emotionele educatie kunnen noemen.
Vergroot je EQ in 3 stappen
Volgens Daniël Goleman hebben we twee breinen: een denkbrein en een gevoelsbrein. Om je gevoelsbrein te trainen en daarmee je EQ te vergroten, kun je dagelijks een korte oefening doen om je emoties te herkennen, te ontdekken door welke triggers die emoties worden geactiveerd en te oefenen met alternatieve reacties.
1. Herken je emoties
- Wat voel ik in bepaalde situaties?
- Word ik boos als ik kritiek krijg?
- Word ik verdrietig als mensen mij negeren?
- Bevries ik als het erop aankomt?
2. Interpreteer je emoties
- Hoe komt het dat ik me zo voel?
- Waar word ik boos, blij, bang of bedroefd van?
- Hoe reageer ik in die situaties?
- Wat vind ik daarvan?
3. Beheer je emoties
- Hoe kan ik ermee omgaan?
- Hoe kan ik een sombere bui van me afschudden?
- Hoe kan ik mezelf moed inspreken?
- Hoe kan ik mezelf tot bedaren brengen als ik te opgewonden ben?
Ben jij een emotioneel intelligente leider?
Wanneer je je eigen emoties effectief kunt herkennen, interpreteren en beheren, zul je ook beter worden in het identificeren en begrijpen van andermans emoties. Je kunt dan anderen ook helpen bij het beheren van hun emoties.
Iedereen ervaart wel eens verdriet, geluk, woede, schuldgevoel, angst of teleurstelling. Mensen zijn zich er niet altijd bewust van dat die emoties onbewust hun gedrag bepalen.
Een emotioneel intelligente leider herkent de emoties van zijn medewerkers vaak eerder en beter dan de persoon zelf en kan en durft emoties bespreekbaar te maken, ook als dat een heftig gesprek kan worden. Oh ja, de term “soft skills” willen we dus nooit meer horen!
Meer informatie?
Mail of bel gerust! Intakegesprekken zijn altijd vrijblijvend